Доказано! По-малко калории, по-дълъг живот!


Който яде малко, живее дълго. А с помощта на вилицата и ножа ние си копаем гроба.

Тази максима може и да е вярна, смятат американски учени, които доказаха чрез експерименти с мишки, че тези, които ядат по-малко, живеят по-дълго.

Оказва се, че връзката между количеството храна и продължителността на живота я има и при тези гризачи, които не ползват при хранене нож и вилица.

Но как да преценим колко точно да хапнем? И какво да направим, ако все още сме гладни?

Първо, трябва да знаем, че когато приемаме повече храна, ние получаваме повече енергия, отколкото ни е необходима. Този излишък на енергия се натрупва в тялото във вид на мазнини. А те отключват редица заболявания. Още през 1935 година е доказано, че животните, които ядат по-малко, отколкото горят енергия, живеят по-дълго от своите себеподобни. С тази хитрост учените успели да продължат живота на редица същества - от червеи до мишки и маймуни.


Историята разкрива невероятни данни

Един от тези случайни експерименти се случва по времето на световните войни. Населението на някои страни не понася големи загуби по време на бойните действия, но изпитва сериозен дефицит на храна. По време на Първата световна война заради прекъсване на търговията със САЩ и Британия жителите на Копенхаген били принудени в продължение на две години да се хранят с по-малко храна от обичайното.



По-късно продоволственият съветник на правителството пресметнал, че смъртността в столицата на Датското кралство е намаляла с 34%. По време на Втората световна война от недостиг на храна страдали жителите на окупираната Норвегия. И броят на смъртните случаи заради сърдечни заболявания намалял с 30% благодарение на принудителната диета. Третият експеримент се разиграва в Япония. В края на ХХ век дълголетниците в Окинава станали 4-5 пъти повече в сравнение с други цивилизовани страни. Смъртността на възрастните хора била по-малка, а средната продължителност - по-голяма и то не само в сравнение с други страни, но и с други острови на Япония. Учените установили, че типичната диета на Окинава съдържа малко калории и се състои предимно от много плодове и зеленчуци, риба, соя и ориз.

През 60-те години американските войници донесли в страната фастфууда и той проникнал дори в Окинава.



Като резултат - в началото на ХХI век при родените на острова била установена по-ниска продължителност на живота.


Малко, но колко?

Важното е да не се бърка намаляването на калориите с глад!

Учените говорят за намаляване на калориите в порциона с около 20-30%. Така човек усвоява с около 20-30% по-малко енергия, отколкото губи. В същото време ресерсите се разходват ефективно. Освен това в порциона трябва да бъдат включени всички необходими групи вещества - белтъци, мазнини, витамини и др.

Като доказателство може да се използват и планирани експерименти

Например, в рамките на проекта CALERIE доброволци опитали да съкратят в продължение на няколко месеца калориите с 25%. Понякога диетата е била проведена заедно физически упражнения. Това изследване е направено неотдавна, затова резултатите ще бъдат отчетени в бъдещето. Но вече е ясно, че при тези хора сърдечно-съдовите заболявания и диабетът са намалели. При друг проект са заложени по-сериозни рестрикции, като хората се хранели с около 40% по-малко от необходимото като калории. Така те се опитали да инсценират ситуацията на глад от Втората световна война. Както може да се очаква резултатите не били оптимистични - доброволците се оплаквали от слабост, отоци, депресия, нарушения на поведението. Но след връщането към нормален начин на хранене тези оплаквания изчезнали. Интересното е, че половината от участниците в експеримента достигнали до 80-годишна възраст. Те са преживели с около 8 години повече от очакваното.

Така че, точна рецепта няма.

Според народната медицина, добре е човек да става полугладен от масата. Също така се счита, че човек трябва да поглъща толкова храна и течности колкото е размера на стомаха му. Той е колкото вашия юмрук – когато е празен, но има свойството да се разтегля до размера на отворена длан, когато в него попада храна.

За да измерите правилно порциите и количеството необходими вещества, които да консумирате чрез продуктите през деня, използвайте като измерващ инструмент ръката си. Една порция белтъчини се побира в дланта, порция въглехидрати – от китката до върховете на пръстите, а олиото или зехтинът – не повече от една супена лъжица на порция.

В зависимост от размерите на тялото и начина ви на живот можете да консумирате от три до пет такива порции, които се състоят от разнообразни продукти. Пет порции зеленчуци дневно са много, според някои, но една порция зеленчуци е равна на сто грама, така че петте порции можете да получите от една гигантска салата.

Така че не се лъжете от огромните порции в някои ресторанти. Това е търговски трик, който със сигурност ще се отрази на размера на талията ви.