Пет мита за здравословния живот, които всъщност не помагат


Има някои здавословни навици, които сме приели, че работят успешно за добрата ни форма и физическо здраве.

 

Известната натуралистка Пикси, разбива в новата си книга на пух и прах някои митове, свързани с ежедневието ни. Ето някои от тях:

Пиете лимон с вода на гладно сутрин

Мит е, че комбинацията на лимон и вода "събужда черния дроб" или "подпомага храносмилането". Лимоновата вода всъщност прави почти същото нещо като просто вода. Тя ви хидратира. Не "алкализира" тялото ви, както се твърди, защото това е биологично невъзможно - не можете да промените рН на кръвта си - а лимоните също съдържат лимонена киселина. Да, същата киселина, която може да увреди зъбите ви, ако прекалявате с лимоните.



Избягвате глутен

Ако имате целиакия (заболяване на тънкото черво, известно е още под името глутенова ентеропатия или нетропическо спру), избягването на глутен е задължително. Но за общата популация няма доказателства, че избягването на глутен е необходимо или по-здравословно, отколкото да се наслаждавате на глутен като част от балансирано хранене. Често храносмилателните симптоми след консумация на глутен се получават в резултат на прекалено бързо или твърде обилно хранене, неправилно дъвчене или комбинация от трите. Така че няма нищо общо с самия глутен, но това е съставка, която е в челните редици на нашите страхове благодарение на погрешната информация, разпространявана онлайн.



Приемате супер храни

В т.нар. супер храни няма абсолютно нищо, което не можете да намерите по-лесно, по-евтино и по-добре вкусно. Те са скъпи и екзотични и напълно ненужни, да не говорим, че качествата, които им приписват, често са неоснователни. Мака не ви дава енергия, но кафето наистина го прави. Баобаб може да ви даде малко количество витамин С, но яденето на някои плодове ще ви даде повече път. И спирулина дори не е източник на B12, въпреки твърденията.



Избягвате рафинирана захар

От биохимична гледна точка разликата между рафинирани и нерафинирани захари е незначителна. Говорим за 1% микронутриенти, което е важно само ако ядете повече от 100 грама от захар на ден, което е малко повече. Всички ползи, които ще получите от микроелементите в кленов сироп, ще бъдат отхвърлени от ефекта на твърде много захар. Не трябва да търсим подсладители, за да получим нашите микроелементи. Всички захари, както "рафинирани", така и "нерафинирани", попадат под един и същ чадър от свободни захари и не трябва да се консумират в излишък.



Детоксирайте тялото си

Имате черен дроб и бъбреци. Те работят 24 часа в денонощието. Не се нуждаете от нищо за детоксикация. Единственото нещо, което наистина можете да направите, е да не се поглъщате твърде много токсини (например алкохол) и да ядете разнообразна балансирана храна. Ако ядете редовно зеленчуци, може да сте сигурни, че сте добре и не се нуждаете от "детоксикация".