Историята на Vespa: Скутерите, които спасяват следвоенна Италия


Те са се превърнали в част от пейзажа на всеки италиански град или селце. А, вече и на много други места по света.

Vespa, мотоциклетът спасил следвоенна Италия

Едва ли през далечната 1946-та в Понтедера, Италия, Енрико Пиаджо или който и да било е бил способен да си представи, че парче пресована стомана един ден ще е сред продуктите променили световната история.

Компанията Piaggio е основана през 1884 г. в Генуа от 20-годишния Риналдо Пиаджо. В самото начало, тя произвеждала части за кораби. До началото на ХХ век вече прави карети, товарни вагони, луксозни автобуси, двигатели, трамваи и т.н. С идването на първата световна война, Piaggio започват и производството на самолети. През 1917 г. купуват нова фабрика в Пиза, а четири години по-късно закупуват и малка фабрика в Понтедера, която се превръща в център на самолетостроенето в Италия.

Именно там се ражда и легендарната Vespa след края на Втората световна война.

След нейния край Италия е съсипана икономически. Това се отразило и на Piaggio. Техните заводи за самолети били изравнени със земята от бомбардировките. След края на войната, когато немците напускат стратегически позиции, залагат експлозиви и съвсем разрушават останалата част от Понтедера.

С възстановяването на бизнеса се захващат двамата синове на Риналдо - Енрико и Армандо. Именно на Енрико му хрумва, компанията да се насочи в производството на леки превозни средства. Той вижда, че след войната италианците имат нужда от алтернатива на скъпите автомобили и заедно със самолетния инженер на Piaggio - Корадино Д'Асканио създават първата "ОСА".

Скутерът бил базиран на рамка от малък мотор, направен за парашутисти. Прототипът, познат като MP5 "Peperino" (италианското име на Доналд Дък), имал такъв прякор, заради странните си форми. Този прототип не се харесал на Енрико и той помолил Д'Аскинио да го промени. Самолетният инженер не харесвал моторите. Смятал ги за неудобни и прекалено обемисти. Гумите били прекалено трудни за смяна при нужда и веригата прекалено много цапала. Въпреки това, неговият опит с авиоинженерството му помогнал да намери решения за тези проблеми. Корадино само за няколко дни успял да прецизира идеите си и да подготви първите скици на Vespa.

Кръстник на Vespa, става именно Енрико Пиаджо, който гледайки прототипът на MP6, казва че му прилича на оса (vespa - от италиански език).

Така на 23 април 1946 от Piaggio патентоват своето изобретение. За кратко време Vespa е представена пред обществеността и поражда разнопосочни мнения. Въпреки това, Енрико Пиаджо не се поколебал и пуснал в производство 2000 бройки от Vespa 98 cc. Новото превозно средство направило своя обществен дебют на голф клуб в Рим.

 

Така се ражда емблематичната Vespa. От тогава моделите на марката радват окото и душата на ценителите на красивите приключения.