Червеният килим- символ на богоизбраност, власт, пари и слава


Той е символ на елит, стил и разкош. Предизвиква представи за блясък и елегантност. Той е един от акцентите на съвременните "Оскари" и церемонии по връчване на награди, гала-вечери и премиери по цял свят. По червения килим минават президенти, високопоставени личности, шейхове и кралски особи.

Емблематичният червен килим отличава хората, които стъпват на него, от нас, смъртните.

И винаги е било така

В най-ранния си вид червеният килим не е бил предназначен за обикновени хора. Пътека от тъмночервен плат се разгъва в древна Гърция, в пиесата "Агамемнон" на Есхил, когато отмъстителната жена на краля Клитемнестра се подготвя за триумфалното завръщане у дома на съпруга й от Троянската война.

Дори кралят се поколебава дали да върви по "аления път" пред него, защото той е "смъртен, човек", а не бог. "Не мога да стъпя върху това цветно величие, без да изпитам страх," казва той - и в крайна сметка наистина го сполита злочеста съдба, скоро след като стъпва върху него.

"Интересно е, че червеният килим е станал синоним на кинозвездите, които в някакъв смисъл са кралските особи на съвременността," казва Сонет Стенфил, старши куратор във Victoria & Albert Museum.

В ренесансовото изкуство червените килими се появяват често, обикновено ориенталски и със сложни форми и шарки

Те се появяват в картини на божества, светци и крале. Защо?

"Червеното като цвят отдавна се свързва с престиж, кралско величие и аристокрация," казва Стенфил.

"Аленият цвят е сред най-ценените, тъй като е бил най-труден за производство и най-скъп". Яркочервената или карминова боя някога - а и сега - се прави от насекомото кохинил и е използвана в XV век от ацтеките и маите в Северна и Централна Америка за оцветяване на платове. Към XVII век карминовата боя е била много ценен продукт за износ.

Яркочервеният килим продължава да демонстрира висок статус - и в Джорджтаун, Южна Каролина през 1821 г., пристигането на американския президент Джеймс Мънро е отбелязано с разпъването на червен килим, който да го посрещне на брега, когато слиза от лодка.

Червеният килим оттогава стандартно присъства в шумни събития с участие на видни политици.

Произходът на фразата "като за червения килим" пък се свързва с началото на XX век, когато червеният килим е възприет от железниците. Ексклузивен, експресен пътнически влак на New York Central Railroad от 1902 е посрещал пътниците си с червен килим, който ги е насочвал към влака.

Усмивки за камерите

Едва към 20-те години червеният килим и Холивуд стават синоними. През 1922 дълъг, аленочервен килим е разгънат пред Египетския театър за холивудската премиера на "Робин Худ" с участието на Дъглас Феърбанкс.

В последвалите десетилетия червеният килим е едно от малкото места, където хората са можели да видят за кратко на живо харизматични звезди като Кларк Гейбъл, Джими Стюарт и Грейс Кели.

После през 1961 г. червеният килим се използва за първи път при връчването на наградите на американската киноакадемия в Santa Monica Civic Auditorium.

Няколко години по-късно телевизиите, излъчващи церемонията, вземат решението да снимат и пред залата, показвайки пристигането на гостите и това как те излизат от лимузините си. От този момент през 1964 червеният килим се превръща в глобално признато място за снимки на актьори и актриси, които да пристигнат триумфално и да се покажат преди "Оскарите".

Рекламата в крайна сметка е основната идея на холивудския червен килим

Появите на червения килим, които са влезли в историята, са били обикновено уникални моменти на смела, показна демонстрация и самодоволство - уверени, пищни, провокативни и индивидуалистични.

 

Червеният килим е и жизненоважен за кариерите на мнозина

Във Великобритания актрисата Елизабет Хърли се прочу буквално за една нощ, след като облече драматична рокля на Versace на премиера, която посети с Хю Грант. Роклята, която изглеждаше сякаш се държи само на гигантски безопасни игли, впоследствие бе запомнена като "онази рокля".

Това беше умишлено секси, провокативен избор на облекло и впоследствие тази рокля бе включена в изложбата на Versace във Victoria & Albert Museum. "Много характерен дизайн на Versace и много провокативна," казва Станфил.

"Тя показваше даденостите й, и имаше усещане за самореклама в нея. В този смисъл тя беше достоен наследник на Стрейзънд и Шер."

Към 90-те години модата и киното се превърнаха в нещо неотделимо, и червеният килим беше мястото, където те се срещаха най-добре. Определени дизайнери доминираха там, и Валентино и Джорджо Армани се прочуха с облеклата си за червения килим.

През 1997 Никол Кидман допълнително вдигна летвата, обличайки зелена рокля на Dior, която беше първата реална висша мода на червения килим. В началото на новото хилядолетие Рене Зелуегър и Джулия Робъртс бяха сред малкото звезди, които се бунтуваха срещу този тренд и носеха винтидж рокли на червения килим, а исландската певица и актриса Бьорк отиде още по-далеч със запомнящия се лебедов ансамбъл на Мариан Пейоски.

Чия рокля сте облекли?

Сега червеният килим за "Оскар"-ите е огромен - цели 1500 кв.м., като разполагането му отнема два дни, и е обект на все по-дълбока медийна истерия всяка година. Критиките и изпитателните погледи към появяващите се на него са по-силни от всякога - донякъде заради безпощадните GlamCam360 и ManiCam.

Повечето от големите дизайнери вече създават специални дрехи за червения килим.

Всяка държавна визита е съпътствана от посрещане на червения килим. Той се поставя и при предаване на властта.