10 факта "За" и "Против" веганството


Да бъдеш веган е модерно, а според мнозина и здравословно.

Дали спазването на подобен хранителен режим обаче действително е във ваша полза?  

Веганът не консумира месо, риба, яйца, млечни продукти или мед. Но интересът към този начин на живот расте все повече. Дори известни личности като Бил Клинтън и Алиша Силвърстоун се подлагат на диетата, а резултатът е по-добро здраве.

Ето някои факти, които ще ви насочат дали веганството е вашият начин на живот:

ПРЕДИМСТВАTA

1. Понижава холестерола. Проучване доказва, че хора с диабет тип 2, които спазват веган диета, поддържат с 21% по-нисък холестерол.

2. Понижава кръвното налягане. Според проучване от 2009 година на American Dietetic Association веганското хранене намалява риска от исхемична болест на сърцето.

3. Веган диетата е високо хранителна. Тя включва голямо разнообразие от плодове и зеленчуци, което увеличава приема на витамини, минерали и антиоксиданти.

4. Насърчава самоконтрола. Пълната отдаденост на диетата изисква воля и самоконтрол. Освен това, тя забавя хранителния процес, което прави хората по-осъзнати към храната, която приемат. Също така потиска импулсивното желание за хранене.

5. ХуманностТози начин на живот изключва консумацията и употребата на всякакъв вид животински продукти. И ако кучето е най-добрия приятел на човека, то веганството е най-добрия приятел на животните.

НЕДОСТАТЪЦИТЕ

1. Радикална промяна. Изключването на месото и млечните продукти от менюто е шокиращо за организма. Но освен в храненето, промяна настъпва и във външния вид, в облеклото и козметичните продукти, които използвате.

2. Загуба на важни витамини и минерали. Съществуват доказателства, че веганските диети не съдържат витамин B12, което е основно хранително вещество. Веганите си набавят витамина от обогатени продукти (някои марки соево мляко, тофу и зърнени закуски), както и от хранителни добавки. Недостиг има и на калций и витамин D.

3. Недостиг на протеин. Повечето вегани се борят с поемането на адекватно количество протеини. Това е особено важно за онези, опитващи се да натрупат килограми. В такъв случай добавете веган шейк към своята диета.

4. Влияние върху определени медицински състояния. Ако страдате от остеопороза или диабет, е важно да се консултирате с лекар и регистриран диетолог, преди да започнете вегански хранителен план заради евентуални усложнения.

5. Менюто е трудно за съставяне. Въпреки че възможностите ще се увеличават с времето, избора на продукти без животински мазнини е предизвикателство. Добре е да започнете с изготвен план, съдържащ подбрани ястия.

При вземането да решение дали напълно да отхвърлите месото и продуктите със животинско съдържание, е важно да вземете предвид текущия си начин на живот,  своите ценности, като например отношението ви към животните, фитнес целите и задължително здравословното състояние. И въпреки че е трудно, може би си струва да се опита.