Наошима- островът на модерното изкуство и на една тиква


Ако попадна някога на самотен остров, надявам се да е поне малко като Наошима. Защото и Наошима е от онези места, които е най-добре да преживееш в относителна самота, за да можеш наистина да разбереш и оцениш.
 
Целият остров сякаш е създаден с идеята да те прати в някакво медитативно безвремие на изкуство – от архитектурата на брилянтния Тадао Андо и колекциите на галериите и музеите, през скулптурата и инсталациите на открито до гледките, които футуристичните сгради разкриват към спокойните води на японското Вътрешно море. Годината би могла да бъде и 1216.
Ясни индикатори за време липсват и в минималистичните форми в бетонните сгради на Андо, и в супер модерните технологии вътре в тях. Дори рецепциониската в Benesse House с отсечените си движения и автоматичните си фрази за момент прилича на робот.
 
 

Наошима е малък и достъпен от Киото или Осака остров, който през последните няколко десетилетия от дом на рибари и миниатюрна индустрия се преобразува във вълнуваща дестинация за любителите на модерно изкуство.

Пътуването с ферибота от Уно до Наошима е не повече от половин час. За да обиколиш острова от край до край с всичките му музеи и галерии, дори и пеш, трябват ден или два при добра организация.
 
 
Трансформацията на Наошима започва през 1985, когато частната издателска компания Benesse придобива южната половина от острова и започва да сътрудничи с тогавашния кмет Чикацуго Мияке.
 
На Тадао Андо получава редкия шанс да да разгърне на воля фантазията си и създава някои от най-впечатляващите си сгради точно тук.
 

Benesse House е открита през 1992, а по-късно се появяват и Benesse House Museum – музей с хотелски стаи на втория и третия етаж, както и Овалът – футуристично здание с още шест стаи за гости на върха над хотела.

 
 
През 2004 Андо открива и сградата на музея Chichu, който помещава малка, но впечатляваща част от арт колекцията на Benesse.
 
Тук могат да бъдат видяни Водните лилии на Моне, както и пространствени инсталации от американските артисти Джеймс Тюрел и Уолтър де Мария, създадени специално за това място.
Последните попълнения на острова са музей, посветен на творчетвото на родения в Корея артист Лий Уфан, както и галерия, излагаща работата на самия Тадао Андо.
 
 
На Наошима има още няколко частни галерийни пространства, а всичко това е обилно гарнирано с още изкуство на открито, достъпно за всички посетители.
 
Най-впечатляващото сред тях са скулптурите на японката Яйои Кусама – особено жълтата тиква на черни точки, сякаш излязла от халюцинация и застанала на ръба на морето, която вече е нещо като емблема на острова.