Защо е важно да се храним със сезонна храна?


Всички знаем колко е важно менюто ни да включва разнообразна и балансирана храна. Рядко обаче се коментира темата за консумирането на сезонна храна.

Какво означава сезонна храна?

Всеки сезон ражда различни плодове и зеленчуци, характерни само за определено време от годината. През останалите сезони те отново се появяват в магазините, но са пропътували хиляди километри и са отглеждани при изкуствени условия.

Ние хората също сме част от природата и се влияем от нейните промени. Затова сезонната храна е естествен начин да се приспособим към тези промени, стига да я включваме в менюто си.

Например през пролетта има изобилие от зелени зеленчуци като маруля, спанак, краставици, пресен чесън и лук, които са богати на хлорофил. Той има изявено детоксикиращо и регенериращо въздействие върху черния дроб и помага при кожни проблеми. А най-важното – дава ни необходимата енергия след дългата зима.

През лятото, от друга страна, преобладават плодове и зеленчуци с високо водно съдържание, които ни поддържат хидратирани в горещите дни. Те са леки и не натоварват храносмилателната ни система.

С настъпването на есента организмът се нуждае от по-топла и земна храна, която да ни подготви за зимата. Такива храни са кореноплодните зеленчуци, тиквата, картофите и разни супи и яхнии, които да ни стоплят в настъпващите студени дни.

Зимата е сезонът, през който се консумира повече калорийна храна, която да набави на организма допълнително енергия в студеното време.

Следването на сезонния принцип и включването на такива храни в менюто ни помага да бъдем по-устойчиви и здрави през всеки сезон. Ако ви се хапва храна, която не е в сезон, най-добре потърсете замразени, изсушени или ферментирали плодове и зеленчуци, защото продължават да са пълни на антиоксиданти.

А сега може да се насладите на ягодите и черешите, докато настъпи сезонът на дините и пъпешите!

автор: Мария Николова