Разходката сред природата – рецепта за по-добро здраве


Редовното ходене може да влияе изключително позитивно върху цялостното ви здраве. Има допълнителни ползи от разходките сред природата, в парка, гората или други тревни пространства. Проучванията са показали, че хората които се разхождат и са физически активни, се наслаждават на по-добро здраве и благосъстояние, когато имат леснодостъпни зелени площи под ръка.

 Разходките в природата спомагат за общото здраве - както физическото, така и психичното. Пример за това е реакцията на организма ви към стреса след една хубава разходка.

 Група студенти участват в проучване, проведено под формата на разходка в гората и в града. Проби от слюнка, взети от участниците преди и след разходката, показват че тези, които са се разхождали в гората, са с по-ниски нива на кортизол (хормон на стреса), отколкото тези, които са се разхождали в градска среда.

Тези резултати са повторени в проучване, в което изследователите са разглеждали електроенцефалограма на участниците, които са се разхождали  из търговски район, зелена площ и след това в натоварен търговски обект.

 Мозъчната дейност,  записана от тази разходка, показва намаляване на напрежението и стреса на участниците, които са били в природната зона, съчетание с високи нива на спокойствие и релакс. По този начин, чрез умишлени разходки в природна местност, участниците са имали по-ниски нива на стрес, както физически, така и психически, отколкото ако вървят в натоварени райони.

 Други положителни аспекти от разходката в природата са въздействието върху нагласата и паметта. Хора с тежка депресия показват значително по-добро настроение и краткосрочна памет, след разходка из природата. При деца с хиперактивност и дефицит на внимание, също могат да се наблюдават положителни промени след разходка сред природата.

 Разходката стимулира умствената острота – хора, които се разхождат в гората без достъп до технологии са с подобрени способности в творчеството и решаването на проблеми.

 За тези, които търсят рутинни упражнения, режимът може да трае по-дълго, ако се изпълнява на открито. Хора, които прекарват повече време навън са по-склонни да участват в умерен до тежък физически труд, също така са по-склонни да запазят ентусиазма си да изпълняват повтарящи се задължения.