Пристрастяваме ли се към захарта и кои са нейните алтернативи


Ако сте чели за последните wellness тенденции, най-вероятно сте попаднали на идеята за детоксикация на тялото. Независимо дали сте обмислили да пиете много течности, да постите или просто да се пречистите, вероятно сте наясно, че драстично намаляване на приема на храна не е ефективен начин за воденето на здравословен живот. Стриктната детоксикация може да предизвика проблеми, включително умора, замаяност и ниска кръвна захар.

Някои хранителни експерти препоръчват вид детоксикация, при който се намалява количеството захар в дневното меню. Резултатите са налице: отслабвате, подобрявате здравословното си състояние и се радвате на сияйна кожа.

"Захарта ви прави дебели, грозни и стари", казва Брук Алперт, регистриран диетолог. "Това, което сме открили през последните няколко години, е, че захарта предизвиква наднормено тегло. Тя е водеща причина за редица сърдечни заболявания, отрицателното въздейства върху кожата и води до преждевременно стареене."

Захарна зависимост

Следват още по-лоши новини: не можем да спрем да консумираме захар. "Хората имат истинска зависимост от захарта" каза Алперт. "Ако получаваме захар, ние се чувстваме добре от нея. Получаваме усещане за възход, а след това се сриваме и трябва да се протегнем за още."

Защо приема на захар се е увеличил?

10% от американското население е истински зависимо от захарта. Това смята Робърт Лустиг, професор по педиатрия и член на Института за здравна политика в Калифорнийския университет.

Изследванията показват, че захарта предизвиква желания, сходни по магнитуд с тези, предизвикани от пристрастяващите наркотици.

Едно от най-големите опасения е количеството добавени захари в диетите. Въпреки че сладоледената торта е очевиден източник на захар, други храни, които нямат сладък вкус -като салатени сосове или хляб - могат да съдържат такава.

"Хората не осъзнават, че привидно здравословните храни са пълни със захар - и така ние основно ядем захар цял ден, от сутрин до вечер", каза Алперт.

Как да се детоксикираме от захарта?

Добрата новина е, че изключвайки захарта от диетата си, бързо можете да отслабнете. Ще се почувствате по-добре, по-жизнени и по-сияещи.

Резултатите се забелязват и при децата. Изследванията доказват, че когато децата с наднормено тегло спрат приема на захар само за девет дни, всеки аспект от тяхното метаболитно здраве се подобрява.

В началото на своята практика Алперт се опитва да накара хората да ограничат приема на захар. После осъзнава: "Беше неефективно да помолиш хората да ядат по-малко количество захар, когато те се борят срещу този лош навик. Не бихте поискали алкохолик да пие само две бири.“

За първите три дни при захарната детоксикация Алперт не препоръчва приема на добавени захари. Трябва да се избягват също и плодовете, нишестените зеленчуци (като царевица, грах, сладки картофи и тиква), млечните продукти, зърнените храни и алкохола.

Закуската ви може да включва три яйца (независимо от начина на приготвяне). По обяд се набляга на месото, рибата или зелената салата. А вечерята е подобна на обедното меню, но в по-голямо количество. Напитките се ограничават до приема на вода, неподсладен чай и черно кафе.

Консумирането на изкуствени подсладители води до задържането на повече мазнини в тялото, затова трябва да се избягва.

Предимства и предупреждения с намаляването на захарта

Детоксирането от захартта може да ви помогне да отслабнете бързо. "Тествахме над 80 човека от цялата страна и те загубиха между 5 и 20 паунда в продължение на 31 дни. Това се случва в зависимост от теглото им или зависимостта им към захар", каза Алперт. Участниците съобщават за по-ясно виждане, по-чиста кожа и по-малко тъмни кръгове под очите. Нивото на енергия допринесло за увеличаването на радостта и удоволствието от живота.

Естествени подсладители

Кокосовата захар осигурява малки количества хранителни вещества и съдържа инулин. Той е несмилаем въглехидрат, който действа като пребиотик или "храна” за чревни бактерии.

Въпреки че кленовият сироп съдържа някои витамини, минерали и антиоксиданти, количеството в една порция е доста малко. Една супена лъжица осигурява около 1% от дневните ви нужди на калций, калий и желязо.

Медът е доказано, че притежава малки количества хранителни вещества, антиоксиданти и антибактериални, антивирусни и противовъзпалителни средства.

Кога да започнем?

Има обаче предизвикателства и медицински съображения, които трябва да съобразите преди да започнете. Тъй като първите няколко дни от захарната детоксикация могат да бъдат предизвикателни, важно е да изберете три дни, през които вашият график няма да е натоварен.

"В зависимост от това колко сте пристрастени, може да почувствате симптоми на умора, липса на желание, замъгленост", каза Алперт. Установено е, че нивото на агресивност и раздразнение се повишава в първите дни от спазването на диетата.

"Ако се почувствате зле, спрете и изяжте един плод“ съветва Алперт.