Не нитратите, а нитритите са по-опасни за здравето


Нитратите са азотни съединения, а азотът е важна хранителна съставка за всички растения. Той подпомага техния правилен растеж и развитие. За да доставят на зеленчуците достатъчно количество азот, фермерите наторяват било с естествени или изкуствени торове. Когато се прекали, обаче с внасянето на азот и азотни съединения(нитрати), в растенията се натрупват излишъци от нитрати. При определени условия и количества те стават вредни и дори опасни за човека.

Под въздействието на определени бактерии и по-висока температура, нитратите се превръщат в нитрити. Именно нитритите са опасни и вредни за човешкото здраве. Те затрудняват придвижването на кислород чрез кръвта, а също така са канцерогенни.

През зимата и пролетта естественото количество на нитратите в зеленчуците е по-високо, отколкото през лятото. Установено е също така, че слънчевата светлина намалява количеството на нитратите. Затова летните реколти, които са отглеждани при дълъг ден с много слънце, са много по-малко нитратни от оранжерийно отглежданите култури през зимните месеци. 

Също така, концентрациите на нитрати са най-високи в листата и корените на растенията, и най-ниски в техните плодове и семена. Доказано е, че най-високо съдържание на нитрати имат марулите, спанакът, червеното цвекло, ряпата, пресният лук, броколи, карфиола, репичките и морковите. По-бедни на нитрати са доматите, чушките, бобът, картофите и краставиците.

В кухнята имаме възможност да намалим съдържанието на нитратите, като отстраним външните листа, дебелите жилки и кочаните на листните зеленчуци.

  • Чрез добавката на лимонов сок (витамин С) се отслабва производството на нитрозамини. 
  • Листните зеленчуци накисвайте в студена вода поне за половин час, като през това време сменете водата поне 2 пъти.
  • Ако бързате и нямате време да накисвате зеленчуците, измийте ги обилно със студена течаща вода. 
  • Важно правило е краставиците, корнишоните и тиквичките винаги да се белят.