Напълняваме ли от газираното?


Знаем отлично, че сладките газирани напитки са пълни със захар - в едно кенче има средно около 7 чаени лъжички.

Дали обаче захарта разширява талията ни или и балончетата имат вина?


 

В наскорошно проучване проведено с мишки, учените им дали да консумират сладки газирани напитки, сладки напитки без газировка и най-обикновена вода. И с учуда установили, че гризачите, които пили газирано качили много повече тегло от онези, които са консумирали негазираната напитка, в която също имало захар. 

Кръвните изследвания показали много по-високи нива на коварния хормон на глада - грелин при мишките, на които е дадено газирано, което обяснявало тяхното напълняване.

Екип британски учени направили сходно изследване, но с хора - доброволци

За да няма предубеждения, участниците, които били в отлично здраве не били запознати какво точно ще представлява експеримента. Казали им само, че ще се изследват сладките напитки върху теглото на човека, но не и за ефекта на газираното.

Всеки един от тях се явил при старта на експеримента на гладен стомах - никой не трябвало да яде нищо 10 часа. След което им дали по 1 чийзбургер - идеята била всеки от тях да стартира с еднакви нива на грелин в кръвта. Час по-късно всеки получил различна напитка - газирано безалкохолно, безалкохолно без газировка, газирана вода и най-обикновена вода. 10 минути след това била взета кръвна проба от участниците, а за довиждане получили дневници, в който да описват калориите на храната, която приемат в часовете след експеримента.

Той бил проведен още няколко пъти в рамките на 1 седмица.

Резултатите и истината

Едва в края на проучването, учените споделили с доброволците, че всъщност се опитват да разберат как влияе не само захарта, но и газираното върху чувството на глад.

 

Така станало ясно, че онези, които приемали газирано нивата на грелин били с около 50% по-високи. Тези хора споделили, че час след като консумирали напитката със захар и балончета започнали да изпитват отново глад, докато останалите били сити.

Разлика имало и сред онези, които пили обикновена и газирана вода - макар и с по-малка разлика, техните нива на хормона също не били еднакви. Освен това се оказало, че тези които са пили газирано са консумирали повече храна на следващия ден. 

"Участниците, на които дадохме газирани напитки са консумирали с около 120 калории повече на хранене в сравнение с онези, които пиха негазирано", споделя ръководителя на проекта д-р Джеймс.

Това еднозначно доказвало, че газираното увеличава нивата на хормона грелин, а от там и чувството на глад.

Учените установили, че стомаха реагира на въглеродния двуокис и кара клетките да отделят повече нива на грелин. Освен това стомаха се разширява от газираното и така започва да изпитва по-голяма нужда да бъде запълнен.

В такъв случай добре ли е да консумираме сладки негазирани напитки?

Категорично не, казват учените. Техният експеримент препоръчва да се консумира единствено обикновена, негазирана вода.