Как да се отървем от негативните мисли?


Положението в момента е трудно. Светът е различен.

Обградени сме от страх и несигурност, затова не е изненадващо, че често попадаме в спиралата на най-лошите сценарии и мисли.

Попаднем ли веднъж в тази заешка дупка, излизането от нея става трудно.

„Негативните мисли имат склонността да се превръщат в безкрайни спирали, които ние наричаме „капани на мисълта” или „безсмислени мисли”, казва за д-р Елена Турони, психолог и съосновател на My Online Therapy. „Някои от най-често срещаните са катастрофалните мисли (прогнозиране на най-лошия сценарий), черно-бялото мислене (виждане на нещата в крайности - добро или лошо, положително или отрицателно) и емоционални разсъждения (когато основаваме възгледа си според това как се чувстваме, а не според фактите)."

Опасността на тези негативни спирали, казва Турони, е, че в един момент започваме да вярваме в отрицателните си мисли.

„Мислите не са факти. Но когато попаднем в капана на негативните мисли, това влияе върху начина, по който се чувстваме и се държим”, казва психологът. „Изведнъж се оказваме в един негативен цикъл, в който започваме да действаме спрямо изкривените си мисли, което засилва убеждението ни в тях. И така цикълът се повтаря. "

Как обаче да се отървем от тези негативни мисли и да си върнем мира и спокойствието?

Първо, не потискайте отрицателните мисли.

Важно е да спрете за момент и да обърнете внимание на негативните мисли”, казва д-р Карла Мари Манли и автор на „Joy from Fear”. „Изследванията показват, че е важно да не потискаме подобни мисли, тъй като това само ги усилва допълнително. Вместо това се замислете какво ви кара да мислите негативно и има ли начин да заместите тези мисли с позитивни. Когато направите това, ще се освободите от отрицателната енергия, която е завладяла ума ви”.

Не забравяйте да дишате
Когато сте разтревожени или притеснени, казва Манли, това е перфектна възможност да направите кратка пауза и да се концентрирате върху дишането си. „Затворете очи и вдишайте за 4 секунди ; след това издишайте бавно въздуха за същото време. Когато тревогите и стресът започнат да се покачват, не бъдете строги със себе си. Вместо това направете пауза, за да се отпуснете и да дишате. Умът се успокоява, когато се концентрира върху дишането, а не върху тревогите.”


Тя също препоръчва да поставите бележки „Не забравяй да дишаш!“ на огледалото, хладилника или на бюрото ви по време на работа, ако се нуждаете от това допълнително напомняне, за да се отървете от стреса и напрежението.

Не вярвайте на всичко, което мислите
„Само защото някаква мисъл се появява в ума ви, не означава, че е истина. Когато забележите, че мислите много негативно, направете крачка назад и поставете под въпрос мисълта, която имате “, предлага Турони. „Има ли доказателства в подкрепа на това? Виждате ли цялата картина или просто се фокусирате върху най-лошия възможен сценарий? “ Опитайте се да погледнете нещата отстрани и разгледайте цялата картина на това, което се случва.”

Измислете си положителна мантра
Когато негативните мисли ви завладеят, Манли препоръчва да се съсредоточите върху позитивна мантра, която ще ви накара да се почувствате по-спокойни и силни. „Например, вашата мантра може да бъде:„ Всичко ще бъде наред. Нещата ще се оправят.” Манли предлага да запишете мантрата си на листче, което да държите в портфейла, на огледалото и на бюрото, за да си я припомните в стресови моменти.

Отнасяйте се към себе си, както към своите най-добри приятели
Когато откриете, че мислите негативни неща за себе си, Турони казва, че е важно да спрете и да се запитате дали бихте говорили с приятел по същия начин. „Често си казваме неща, които никога не бихме посмели да кажем на приятел. Следващия път, когато се отнесете строго със себе си, опитайте да проявите същата доброта и състрадание, които бихте показали на приятел. "

Транспортирайте мислите си на позитивно място
„Когато негативните мисли нахлуят в ума ви,  си представете, че се намирате на друго място. Такова, което ви кара да се отпуснете и да се чувствате спокойни”, предлага Манли. „Например, поле от лавандула, тих плаж или красиво планинско кътче. Представете си себе си в тази спокойна обстановка и обърнете внимание на детайлите – от цветовете и ароматите до растенията и небето. Позволете на това изображение да се превърне в безопасно място за почивка на ума ви. Докато си представяте себе си в тази красива среда без стрес, ще усетите как негативните мисли ви напускат.”