Как да ограничим захарта в менюто си?


Ако често изпитвате силно желание за хапване на нещо сладко, обвинявайте гените си за това. И знайте, че не сте единствените.

„Хората имат вродено предпочитание към сладките храни, защото са вкусни и са лесен източник на енергия“, казва Дена Чемпиън, диетолог в Медицинския център на Университета в Охайо.

От раждането си изпитваме нужда да си набавим необходимата енергия чрез захар. „Кърмата на майката е сладка и бебетата имат нужда от нея“, обяснява Чемпиън.

Желанието за сладки храни е помогнало на хората да еволюират през годините”, продължава тя. "Когато храната е оскъдна, калориите са важни, а сладките храни притежават големи количества въглехидрати. Това от своя страна помага на хората да си набавят енергия, която им е необходима, за да оцелеят”.

Но в нашето модерно общество, в което храната става все по-вредна и богата на захар, съществуват риск от проблеми като затлъстяване и сериозни болести като диабет, ако се прекали с консумацията на сладките храни.

"Има доказателства, че колкото повече захар ядем, толкова повече се пристрастяваме към нея. Когато ядем захар, в мозъка настъпват промени, подобни на тези, които се случват, когато човек употребява наркотици. Предизвиква се силно желание за консумация на повече захар. С течение на времето някои просто ядат повече захар, за да извлекат същото удоволствие."

Но предвид рисковете, които крие консумацията на толкова много захар, е хубаво да ограничим приеманото количество. Ето как:

Не добавяйте захар към храни, които не я съдържат – като кафе, чай, овесена каша и т.н.

Изключете простите въглехидрати от менюто си – храни като картофи, бял хляб, макаронени изделия и други тестени продукти

Бъдете предпазливи с изкуствените подсладители – те могат да увеличат желанието ви за захар и въглехидрати, като намалят запасите от хром в организма ви. А той е необходим за поддържането на нивото на кръвната захар в баланс.

Ограничете количеството на плодовете – колкото и полезни и богати на витамини да са плодовете, те съдържат голямо количество захар. Затова ако искате да отслабнете или имате висока кръвна захар, ограничете приема им до един, два плода на ден.

Изключете от менюто си изкуствените плодови сокове – те съдържат огромно количество захар, лишени са от фибри и в тях почти няма полезни вещества.

Използвайте подправки, които намаляват апетита към захар – такива са канелата, карамфилът и кориандърът. Те не само са изключително полезни за здравето, но и гарантирано намалят апетита към захар.

Заменете захарта с мед – медът е чудесен вариант, защото освен, че е вкусен, е и много по-полезен от захарта.