Понякога само поглед към кожата на лицето подсказва с какво се храни човек. Сухата и дехидратирана кожа, както и липсата на еластичност са фактори, тясно свързани с хранителните ни навици.

Колагенът играе основна роля за здравето. Той е протеин, част от съединителната тъкан, следователно от устойчивите и гъвкави влакна на ставите, костите, кожата, мускулите, сухожилията. Колагенът осигурява еластичност на кожата, предотвратява увисването и бръчките.

Проблемът е, че с напредването на възрастта синтезът на колаген постепенно намалява. Затова и е толкова важно да не пренебрегваме храната, с която по естествен начин да си набавим този протеин.

Според испанското издание Hola, за да може в тялото да се образуват високи количества колаген, най-важното е да осигуряваме хранителни елементи, участващи в неговото формиране. Ето ги и тях.

Храни, богати на витамин С

Снимка 347447

 

Ягоди, киви, лимон, портокал, грейпфрут, праскови, гуава и т.н. са много богати на витамин C. Той пък е свързан с образуването на колаген. Всъщност, всеки допълнителен прием на колаген (като хранителна добавка) трябва да е придружена с витамин С, за да се подобри ефективността на проетина.

Аминокиселини

Снимка 349328

 

Химични съединения, които изграждат протеините. Като такива, те играят основна роля и при формирането на колаген, заедно с витамин С. Затова и комбинацията от аминокиселини с витамин C e най-ефективна.

Най-важните аминокиселини са лизин и пролин. Първият може да бъде намерен както в храни от животински произход (месо, риба или млечни продукти), така и в бобови растения. Пролинът е основната аминокиселина на яйчения белтък.

Храни, богати на сяра

Снимка 278573

Сярата е минерал, тясно свързан с образуването на колаген. От съществено значение за организма и, следователно, не трябва да липсва в храната.

Среща се в големи количества в зеленчуци като целина, чесън и лук. Последните две са лесни за добавяне към всяко хранене и се считат за ключови ястия от средиземноморската диета, спрягана за една от най-здравословните в света.

Антиоксиданти

Ликопенът е най-силно свързан с колагена - заради защитната му роля в деградацията на колагена. Този антиоксидант е причината за оцветяването в червено на храни като цвекло, домати, малини или къпини.

Снимка 312591

 

И накрая, най-важното: за да се осигурят високи количества колаген чрез хранене, най-добрият вариант е то да бъде балансирано, разнообразно и здравословно. Каквото трябва да бъде то и по принцип.