7 храни, които трябва да имаш в кухнята си


Здравословно и лесно – има ли по-добра комбинация? А най-лесно се готви, когато в кухнята винаги имаш налични продукти, с които да спретнеш нещо набързо. Продуктите в списъка тук са, така да се каже, от първа необходимост – винаги можеш да разчиташ на тях, имат дълъг срок на годност, и най-вече – идват без чувство на угризение по отношение на състава им.

Зареди кухненския шкаф с тези 7 храни, които ще направят здравословното ти готвене още по-лесно, полезно и вкусно.

Ябълков оцет

Истинският ябълков оцет – този, който съдържа оцетната гъба (наричана още и “майка”) в себе си – има адски много ползи за здравето. Смята се, че той подпомага отслабването, намалява нивата на кръвната захар и регулира нивата на инсулина.

Можеш да извлечеш ползите от ябълковия оцет като го добавиш към дресинга на салати от пресни зеленчуци, или към чаша топъл пилешки или говежди бульон.

Супер паста

Или с други думи – паста, произведена от алтернативи на традиционната пшеница. Замени обикновените спагети, макарони и фиде с такива, произведени от варива като боб, леща, нахут и грах, или пък от царевица, ориз или киноа.

Така ще пропуснеш голямото количество въглехидрати и глутен, които се съдържат в класическата паста, а ще си набавиш изобилие от фибри, протеин и ценни вещества. Спокойно можеш да си хапнеш втора порция, без никакво чувство за вина!

Хималайска сол

Всички знаем, че прекомерната консумация на сол се свързва с усложнения за здравето и по-специално –  повишен риск от високо кръвно налягане и сърдечно-съдови заболявания. И въпреки това, повечето от нас почти ежедневно надвишават препоръчителното количество сол – 6 грама, или една чаена лъжичка дневно.

Обаче пък не може просто да я откажеш тотално, защото пък диета, бедна на сол, също не е полезна – и може да доведе до висок холестерол или диабет тип 2. Къде е решението? Първо, и най-важно – в контрола върху количеството. Не е без значение обаче и солта, която избираш. Обикновената трапезна сол преминава преработка, при която губи почти всички ценни минерали. За разлика от нея, розовата хималайска сол идва от солените полета в – точно така, Хималаите. Извлича се ръчно, с минимална обработка, и съхранява минерали като калций, калий, магнезий и желязо.

Бонус съвет: когато готвиш с повече подправки, използваш по-малко сол. Ако в шкафа ти има единствено чубрица и черен пипер, крайно време е да поправиш грешката – виж само колко различни вкусове и аромати има тук и започни да експериментираш.

Сурово какао

Или известно още като полезната форма на шоколада. Най-чистата форма на какаото има толкова много здравословни ефекти, че нищо чудно как не можеш да устоиш – то подобрява настроението, сърдечното здраве и дори либидото.

Зареди кухнята си със сурово какао и всеки път, когато ти се дояде нещо сладко, ще имаш полезна алтернатива – без добавени захар, растителни мазнини и всички онези неща, които се мъдрят в съдържанието на шоколада, който си купуваш от магазина.

Суровото какао е богато на флавоноиди, които се грижат за здравето на сърцето, и намаляват кръвното налягане и холестерола. Плюс това е и един от най-добрите източници на магнезий – минералът, който работи срещу депресията и лошото настроение, и за повишените нива на енергия, здрава нервна система и добър сън.

Не знаеш какво да правиш със суровото какао? Добави го към плодово смути, или пък си направи здравословен сладолед със замразени банани и кокосово мляко. Или пък замени следобедното кафе с чаша горещ шоколад – много по-вкусно е, и ще ти се отрази къде по-добре.

Алтернативни брашна

Добре, знаем, че е трудно да устоиш на току-що изпечена пухкава питка от бяло брашно. Но ако избираш обикновеното бяло брашно от рафта в супермаркета, не получаваш абсолютно нищо полезно от него. При преработката на конвенционално произвежданото брашно то губи всички ценни ензими и минерали, съдържащи се в зърното, и нищо чудно, че крайният продукт се свързва само с негативи в средите на здравословното хранене.

Не е нужно да се отказваш от бялото брашно изцяло – просто избери такова, при което в най-голяма степен са съхранени ценните вещества – както е например при брашното, смляно на каменна мелница. Често разнообразявай и с брашна от различен тип култури – независимо дали ще замениш изцяло бялото брашно с тях, или ще ги използваш в комбинация. Като например пълнозърнесто брашно от лимец, ръж, царевица или овес – всички те са източник на ценни протеини, минерали и фибри. Без никакви избелители, антислепващи агенти и прочие изкуствени съставки.

Не пропускай и брашната от ядки и семена – защото те допълнително ще обогатят хранителния състав на приготвяното от теб печиво, плюс това не съдържат глутен. Експериментирай с бадемово брашно или кокосово брашно – особено подходящи за сладки печива. Или пък заложи на брашно от киноа, изключително богато на протеин и ценни аминокиселини.

Полезна захар

Ако искаш да ограничиш захарта – а знаеш, че в бялата захар няма нищо полезно, заложи на алтернативни подсладители. Кокосовата захар е точно такава – с лек карамелен привкус, изцяло натурална, тя идеално замества обикновената захар във всякакви сладкиши и печива. Макар че все пак си е захар – тоест, не искаш да прекаляваш с количествата, кокосовата захар има доста по-нисък гликемичен индекс от обикновената бяла захар. Освен това е източник и на антиоксиданти, полезни мастни киселини и минерали като желязо и калий.

Нерафинираната тръстикова захар също е по-добър избор от бялата захар. Тя е влажна и лепкава, има силен аромат на меласа и специфичен привкус, дължащ се на тръстиковия сироп, който не е отделен от нея.

Палмовата захар също е с нисък гликемичен индекс, и не се рафинира, така че запазва всички хранителни вещества в себе си. Можеш да я използваш точно както и бялата захар, но не забравяй – рафинирана или не, захарта си е захар, така че следи количествата, които приемаш.

Тахани и ядкови масла

Няма по-добър начин да добавиш порция полезни мазнини и протеин към всяко хранене за деня от супер полезните ядки. Те ще те заредят с енергия, ще подобрят функционирането на мозъка и ще удължат усещането за ситост, така че да не прибягваш до съмнителни продукти в средата на работния ден.

Освен в суровата им форма, ядките са супер мултифункционални – вече споменахме, че можеш да ги използваш под формата на брашно. Дръж и буркан ядков тахан или фъстъчено масло в шкафа, защото това е най-лесният начин да направиш закуската или смутито още по-полезно. Няколко лъжички лешников или бадемов тахан правят всичко по-вкусно, а за тахана от кашу просто нямаме думи!

Източник: farmhopping.com