10-те препоръчителни храни за добра памет


В напрегнатото време, в което живеем, всеки ден различни стресови ситуации повлияват на здравето ни. Именно заради това често не можем да се съсредоточим или пък започваме да забравяме някои неща, категорични са учените. Особено препоръчително в тези ситуации е да се спазват почивките по време на работния ден, за да може мозък да релаксира и да контролира производството на антистрес хормони. Освен това, може би много хора дори не подозират, че от значение за добрата памет и концентрацията са и продуктите, с които се храним. В този ред на мисли ето 10-те най-полезни храни и напитки, които ни помагат да бъдем по съсредоточени и паметливи.

1. Спанак

Спанакът е богат на витамин Е, което способства за подобряване на когнитивната активност и увеличава мозъчната тъкан. Също така спанакът стимулира освобождаването на допамин, който пък контролира потока на информация към мозъка. Освен това спанакът е съдържа и лутеин, който действа като антиоксидант и защитава от конгнитивен упадък.

2. Вода

Толкова пъти го чуваме, но все забравяме. Водата е сред най-полезните вещества за нашето здраве. Често липсата на концентрация или главоболие се дължи на дехидратация. Според учените не само тялото се дехидратира, но и мозъка, което му пречи да работи нормално.

3. Ягоди

Ягодите са богати на витамин C, полифеноли и антиоксиданти, което ги прави идеално оръжие за борбата с остаряването. Освен това редица изследвания са установили, че диета, богата на флавоноиди, които са вид антиоксиданти и се съдържат в ягодите и други плодове, способства намаляване възможността за загуба на памет.

4. Кафе

Ако обичате вкуса на кафе, то относно добрата памет, специалистите препоръчват ежедневна употреба. Кофеинът е стимулант за отлична памет и концентрация, въпреки че ефектът му е временен. Според австралийско проучване проведено върху седем хиляди души, лица над 65 години, които пият редовно кафе имат по-добро когнитивно здраве, от тези, които не пият.

5. Черен шоколад

Мощните антиоксидантни свойства на черния шоколад го поставят в списъка като здравословен десерт, способстващ за добра памет. В него се съдържа кофеин, който допринася за по-добра концентрация, а антиоксидантите от какаовите зърна действат като защита срещу свободните радикали.

6. Орехи

Според народната медицина визията на всеки плод подсказва неговите лечебни способности за човека. Е, на какво ви прилича орехът? На мозък, разбира се. Орехите съдържат голямо количество антиоксиданти, които според някои учени могат да предотвратят повредата на ДНК на мозъчните клетки, предизвиквана от свободните радикали в нашия организъм. Освен това те способстват за по-добрата способност за запаметяване.

7. Мазни риби

Рибата съдържат Омега-3 мастни киселини, необходими за доброто функциониране на нервната система. В рибата също се съдържа и йод, който подобрява яснотата на ума. Според учените редовната употреба на месо от сьомга, сардини, херинга и скумрия може да предотврати деменцията. Препоръчителния прием на риба е три пъти седмично.

8. Авокадо

Авокадото също е полезно за мозъка, въпреки че не му влияе пряко. Мононенаситените мазнини, които съдържа плодът подпомагат сърдечно-съдовата система и подобряват кръвообръщението, което улеснява достъпа на кислород до мозъка. Приемът на авокадо намалява кръвното налягане, което пък способства за подобряване на когнитивните ни функции.

9. Кръстоцветни зеленчуци

Кръстоцветни зеленчуци са зелето, карфиолът (цветното зеле), брюкселското зеле, алабашът, репичките, ряпата и др. Те са много полезни за запазване на паметта в напреднала възраст. Освен това тези зеленчуци са богати на антиоксиданти и витамин С.

10. Пълнозърнести храни

Пълнозърнести храни като овесените ядки, пълнозърнест хляб или кафяв ориз оказват положително влияние върху функциите на мозъка. Те предпазват организма от сърдечно-съдови заболявания, като по този начин подобряват циркулацията на кръвта и достигането и до мозъка. Пшеничените зародиши пък са полезни за паметта, благодарение на богатото си съдържание на фибри, витамин Е и омега -3 мастни киселини. Обогатените с витамини зърнени култури са отличен източник на витамин В12, както и сложни въглехидрати, които помагат на организма да се запаси с енергия и подпомагат добрата концентрация.